CPHBW er en samling af spændende, sjove, skæve, lærerige og ikke mindst unikke arrangementer, der har til formål at fremhæve den danske øl som den fantastiske, velsmagende og mangfoldige drik, den er. Samtidig er ambitionen at sætte fokus på samspillet mellem øl og mad, for selvom antallet af bryggerier vokser, så er øllen stadig kun lige ved at finde vej tilbage til middagsbordet.

Det er første gang, at så mange fra den danske ølbranche har forenet kræfterne for at skabe en begivenhed, der skal vise den diversitet, branchen har i dag. Gennem de sidste 20 år er der nemlig sket en eksplosiv udvikling på det danske ølmarked - fra knap 20 danske bryggerier i år 2000 til over 200 bryggerier i dag. Alene i 2019 lanceredes tæt på 2000 nye øl i Danmark og vi tænker, at det er på højeste tid for dansk øl at ha' sin helt egen uge i København.

CPHBW strækker sig over 8 dage og foregår på barer, restauranter, bryggerier, spillesteder, museer, gallerier, universiteter og inddrager en bred vifte af aktører rundt omkring i byen. Festivalen rundes af med CPHBWs eget Øl-Marked hvor en lang række bryggerier fra Danmark præsenterer og sælger deres gyldne dråber til nysgerrige og tørstige gæster. Øl-Markedet finder sted den 10. og 11. oktober og der er gratis adgang for gæster, som kan se frem til et mangfoldigt udvalg af lækker mad samt et underholdende sceneprogram med plads til både musik, talks og kåringen af CPHBWs bedste hjemmebryg.

Som en del af Copenhagen Beer Week kører også Mikkeller Beer Celebration Copenhagen i Øksnehallen, hvor de hippeste bryggerier fra hele verden er med. Grundlægger og adm. direktør i Mikkeller, Mikkel Borg Bjergsø, er én af idémændene bag Copenhagen Beer Week:

Vi har jo gennem mange år afholdt Mikkeller Beer Celebration Copenhagen og Mikkeller Beer Week, som er meget fokuseret på ølnørder og hardcore Mikkeller fans. Langt størstedelen af gæsterne er udlændinge, der kommer til København for at deltage i disse begivenheder, men mange Københavnere aner slet ikke, at der finder så stor en international øl-begivenhed sted, og får heller ikke glæde af det.  Derfor vil vi gerne være med til sprede øl-fokusset ud til hele byen med Copenhagen Beer Week.”

Et af landets yngste bryggerier er ’ÅBEN’ fra Kolding, der kan glæde sig over netop at være blevet kåret som Årets Danske Bryggeri 2019. Grundlægger og daglig leder Philip Hulgaard er ikke i tvivl om, at bryggeriet gerne vil støtte op om Copenhagen Beer Week:

Kan vi være med til at skabe endnu flere gode oplevelser for de mange nørdede ølgæster i København såvel som ikke-"ølnørder", der gerne vil gå på opdagelse i øllets verden, så har vi opnået det, vi gerne vil med Copenhagen Beer Week. Vi håber, at vi sammen med alle de andre gode danske bryggerier kan være med til at starte endnu en god øl-tradition i Danmark og dermed udbrede kendskabet til dansk øl både i Danmark og internationalt.”

Copenhagen Beer Week arrangeres af Food Organisation of Denmark.